A hajó története

Az ötlet

A Duna szerelmese, Juhász Lajos az 1990-es évek végén eltökélte, hogy irodahajót épít, két apartmannal, ingatlanforgalmazó cégének  irodái számára. Tudatában volt annak, hogy ez szokatlan dolog, egyedi Budapesten. “Hollandiában hajó és hal, Magyarországon téglaépítésű ház és disznótoros” – szokta mondogatni.

Az építés

Számos nehézséggel, szakhatósággal, és a kikötőlétesítés kihívásaival megküzdve az ő elképzelése alapján  Hováth Tibor és Delacasse Jenő (DeHoLeNa) tervezte meg az állóhajót. A Fóka öbölben Jegenye (Farkas Imre) aktív vezényletével készült el a kikötőponton és a hajó is.  Az alsó hordófelület két kotrógép összeillesztéséből jöt létre. A felső rész teljesen új építésű volt. Szigetelését (ami a hőfényképek alapján nagyon jó tulajdonságokkal rendelkezik) a Jászberényi Hűtőgépgyár paneljei biztosították.

A hajó kikötője a hajóval egyidős: 1999-ben került a hajó és a kikötő az Újpesti Alsórakpartra. Házszámok nem voltak, emiatt a szemben levő Újpesti Rakpart 29. mintájára a 29-es számot kapta. (A hajó mellett állomásozó Vogue az 1-es házszámot választotta). A rakpartot 2011-ben Carl Lutz rakpartra nevezték át, a házszám pedig máig megmaradt.

Több évig az ingatlanforgalmazó cég dolgozott a hajón, melynek konyháján főállású szakács főzött a legénységnek, a maradékból a kacsákat és sirályokat etették. 2004-ben a tulajdonos még nagyobb vízre vágyott, ezért az Adriára települt át. Ebben az évben vette át tőle az üzemeltetést Lendvay Miklós a Kláris Kft. ügyvezetője. Ettől az évtől a hajó új nevet és új legénységet kapott.

Ökohajó

2007-ben kísérletet tett a Kláris Kft. a hajó ökohajóvá alakítására. Lendvay Miklós és a mérnök kollégák, kutatótársak olyan alternatív lehetőségeket vizsgáltak meg, mint: vízturbinák, szélkerekek, víztisztítás, napkollektorok, napelemek, hőszivattyú, a nap melege és a víz hűtőképessége. A kutatómunka és a vizsgálatok során letisztultak a használható megoldások, és ezek közül megvalósult a falfűtés/falhűtés hőszivattyúval, napkollektoros fűtésrásegítés, hőcsapda – hidegcsapda, internetes helyiségenkénti fűtésvezérlés, kiértékelő modullal.

Varga Imre és Fülöp Lajos tervei alapján átépült a hajó. A főbb kivitelezők a Bordhaus, a Ferrostruct, a Faltherm és a Hungaplan Kft. voltak. A hajó tetőterasszal, ponton-kerttel, közösségi térrel és két nagy irodával bővült. A megnőtt terhelés kompenzálása érdekében 2014-ben az Óbudai Hajógyárban kiemelték a hajót, és újabb kamrákat építettek alá, Pompor Gyula számításai és tervei alapján. A kikötőpontont is kiemelték, és vasszerkezetét felújították. A kivitelezés nagy részét a Ferrostruct Kft végezte.

A project lebonyolítása után a hajó új külsővel az irodaterek pedig megújult és még otthonosabb belsővel gazdagodtak.

A hajó profilja: irodahajó

Kultúrális, kutató és mérnöki cégeknek adott otthont (Esco Kft, Bankárház, Underground Kiadó, Alice Marketing, Metodic, Helios Mozgásakadémia, SurgeonFish, Interinn, Oridor, PromptMedia, ASP, FerroFrame). A hajón laktak többek között Gerlóczy Márton író (itt írta A szabadok testvérisége című, karibi kalózokról szóló könyvét), Bianca Otero fotóművész, Szántó Károly műszaki tanácsadó.

Jelenlegi bérlőink többek között: BenShip – a vízi fuvarozás szakértője, Kláris Kiadó – szellemtudományi és pedagógiai könyvek és filmek kiadója